YUTA SAOPŠTENJE
Beograd, 23.01.2024. godine
SAOPŠTENJE
Poštovane kolege,
Negativna kampanja prema YUTA-i kao reprezentativnom udruženju vodi se unazad nekoliko godina. Kulminirala je tokom kovida, da bi se posle kratke pauze nastavila u nedeljama iza nas, uglavnom preko društvenih mreža, ali i kroz lične kontakte u struci. Do sada smo bili uzdržani u želji da ne produbljujemo konflikte u već ionako razjedinjenoj struci i nekoj nametnutoj podeli na „velike” i „male”. Nažalost, poslednja dešavanja zahtevaju reakciju, pre svega zato što se radi o netačnim i zlonamernim objavama koje imaju za cilj da kompromituju naše udruženje.
Naime, na neukusan i pre svega netačan način plasiraju se informacije vezane za YUTA-u sa namerom izazivanja uznemirenosti i zabrinutosti kod samih članica, ali i u javnosti. Otvaraju se teme po kuloarima i stvaraju se nekakve teorije zavere u kojima, kao i obično, nema ni trunke istine, a neke od činjenica su iskrivljene do te mere da zaista treba biti potpuno neinformisan, neuk ili samo jako zlonameran da se u iste i poveruje.
Od onih od kojih dolaze ovi napadi i pritisci, a pre svega mislim na „kolege” iz stuke, ali i samozvane zaštitnike, pre svega bankarskih potrošača, u narodu poznatijih kao KEŠ (isprva samo duhovita, ali na kraju sasvim dobra parodija na stvarni naziv), to se i moglo očekivati s obzirom da zajednički osnivaju novo udruženje turističkih agencija. U tom poslu im želimo uspešan rad, uz želju da se više obraćaju javnosti o tome šta će i kako oni raditi i konačno doprineti boljem ambijentu, a ne da se bave YUTA-om. Razumljivo je da smo im postali meta jer prosto ne ćutimo na bezobrazan i bahat stav samoproklamovanih „zaštitnika” koji su sve nas turističke radnike do juče proglašavali lopovima, „tašna i mašna” agencijama, pretili po društvenim mrežama, čak objavljivali lične profile kolega sa pozivom na linč i to onda kada ne da nije bilo nikakvog razloga za to, već nismo pretpostavljali ni da ima ikakvog interesa.
Analiza finansijskog stanja i bilansa YUTA-e koju su objavili, iako besmislena i neuka, tendeciozna je iz prostog razloga što se bavi poslovnim udruženjem u kojem ne postoji ni dinar državnog novca, pa samim tim ni opšteg interesa. Očekivali smo pri osnivanju novog udruženja više inventivnosti i znanja, a dobili smo plagijat u nazivu (nacionalna asocijacija), direktno kopiranu strukturu udruženja, uključujući i arbitražu - ukratko sve ono što su kritikovali poslednjih godina, počev od toga da je neprimereno da se neko udruženje naziva nacionalnim (podsećam da je YUTA sa tim nazivom registrovana još 1992. godine). Ipak, definitvno najsramotnije je da se spekuliše sa bankrotom YUTA-e, uprkos tome što su nam se više puta, počev od protesta, obraćali za finansijsku pomoć koju su znali da možemo da pružimo i rado smo je pružali. Čak je u prvom pozivu za priključenje novom udruženju eksplicitno navedeno da članice mogu biti svi osim članica YUTA-e! Taj detalj je u međuvremenu promenjen, ali rado na njega podsećamo, jer se naglašava da su sve (!) agencije koje su do danas bankrotirale bile članice YUTA-e. Toj potpunoj i bezočnoj neistini dodaju se maliciozne besmislice o broju zaposlenih i voznom parku, što je sve lako proverljivo, ali ovde i nije reč o istini. Ovde se na žalost svih nas koji se najduže bavimo zaštitom – kako agencija, tako i naših putnika – radi o najprostijoj (čak bukvalno prostoj) ambiciji da se bilo kojim sredstvima pokuša urušavanje najstarijeg i najbrojnijeg udruženja i njegovog nesumnjivog integriteta, da bi se na tim ruševinama uzdiglo novo koje bi ponudilo isto. Sve osim tradicije, znanja i renomea.
Želimo da vas obavestimo da nema nikakvog razloga za veliku brigu, bankrot YUTA-e nije na njihovu žalost ni na vidiku. Mi jesmo kao udruženje prošli kroz težak period u kovidu, baš kao i većina naših kolega. Ponosni smo što smo našom inventivnošću i angažovanjem prvo osmislili, potom nadležnim organima predstavili ZAMENSKA PUTOVANJA i pomogli njihovu realizaciju, a na kraju uspeli njihovu primenu da produžimo na još godinu dana i time doprineli opstanku SVIH agencija u Srbiji. Odmah zatim pripremili smo i argumentovali novi Pravilnik o Garancijama putovanja, koji je u velikoj meri obezbedio, upravo receptivnim i manjim agencijama, daleko blaže uslove za dobijanje licence, dok je relaksirao veće agencije sa različitim sumama osiguranja, te samim tim smanjio troškove poslovanja. Svesni smo i da je mnogo nerešenih problema (on-line poslovanje, siva zona prodaje preko društvenih mreža i kroz razna udruženja…), ali su to procesi koji traju i na kojima se bez prestanka radi. Dovoljno je reći da smo identičan Pravilnik o Garancijama imali kao predlog i 2015. godine, a da je tek 2021. usvojen.
Oni koji nas u kontinuitetu, a posebno u poslednje vreme, napadaju i kritikuju, to vreme su proveli u tihovanju, povremeno upućujući besmislene komentare i nesprovodive predloge. Ta razjedinjenost i nekolegijalnost upravo je dodatno otežala i produžila sve ove procese, pa tako nismo uspeli da obezbedimo bolju i svrsishodniju pomoć. Sve naše inicijative koje su donele bolje uslove implementirane su za SVE agencije, ne samo za članice udruženja. Sa druge strane, u okviru samog udruženja imamo aktivnosti koje su rezervisane samo za članice, što i jeste jedna od svrha postojanja udruženja, pa ćemo i nadalje činiti sve za promociju našeg udruženja i njegovih članica. Nikakve besmislene tužbe usmerene na to da nam se to onemogući ne mogu nas u tome sprečiti jer radimo na slobodnom tržištu i marketing je dozvoljeno sredstvo. Za razliku od onih koji tek počinju sa radom, mi druge nikada nismo omalovažavali, već samo isticali svoje prednosti, a ima ih onoliko. I tako će i ostati.
Osvrnuću se kratko na reprezentativnost koja se često koristi kao argument. Podsećam da naša reprezentativnost proističe iz činjenice da naše članice čine oko 75% prometa na tržištu. Iako je očigledno da najviše smeta činjenica da nas mediji prepoznaju kao reprezentativne, naglašavam da nas za takve smatraju i svi drugi relevantni činioci, kako u Srbiji, tako i van nje. YUTA je odavno prevazišla udruženja na evropskom nivou i samostalno je upisana u registar transparentnosti EU i samim tim jedina od svih udruženja na Balkanu ima privilegiju da učestvuje na svim javnim raspravama u okviru Evropske Komisije, i to sa pravom glasa koje nemaju ni neka veća udruženja u okviru EU. Sve to, uz višedecenijsku saradnju sa mnogim državama i njihovim reprezentativnim udruženjima (Turska, Grčka, Crna Gora, Hrvatska, Španija, Italija, Albanija, Egipat, Tunis, i drugi), uz status članice Svetske turističke organizacije i potpisnika Etičkog kodeksa u turizmu, čini nas ponosnim i trudimo se da nastupamo sa integritetom i dignitetom koji naša tradicija zaslužuje.
Zbog svega navedenog nismo zabrinuti. Klevetanje ćemo nastaviti da ignorišemo jer to nikad nije bila naša agenda, pravac, posao i ambicija. To prepuštamo onima koji nemaju znanja i ideja za drugo, jer da imaju ne bi se bavili nama već bi pokušali da stvore nešto novo, pozitivno i korisno u zdravoj konkurenciji. Preuzimanjem imena i strukture ne preuzima se kvalitet i tradicija, a naš pravac jeste da to održimo i idemo napred, upkos krizi u kojoj smo se našli i svim teškoćama koje prevazilazimo.
U to ime dugujemo veliku zahvalnost za sve one koji to prepoznaju i u tome nam pomažu.
Želimo vam uspešnu predstojeću sezonu!
Aleksandar Seničić, direktor